Strona naszego Pisma
nr 8 (maj 2001)Podziemne Pismo Cyniczne Tajniak przy Tajniak S.A. str.

prezentacje - muzyka
poprzednia strona spis treści następna strona

Pink Freud

Pink Freud jest kwartetem improwizującym. To kolejny, po Paralaksie i Bassisters Orchestra, projekt Wojciecha Mazolewskiego, do współpracy z którym zaprosił wybitnych instrumentalistów zaliczanych do najnowszego pokolenia improwizatorów, występujących w różnych formacjach i orkiestrach w kraju i zagranicą. Jest to muzyka nowoczesna, czerpiąca inspiracje z wielu kierunków muzycznych, zarówno tych tradycyjnych, jak i najnowszych: jazzu, folku, muzyki współczesnej, jungle, drum'n'bass. Słuchając jej ma się wrażenie, że wychodzi naprzeciw słuchacza, nie zwalniając go jednocześnie z wysiłku umysłu, że jest pełna ekspresji, a przy tym zawiera wysublimowane i przemyślane dźwięki. Muzykę tę można porównać do energetycznego zastrzyku, który zapowiada kolejną porcję pobudzenia intelektu i fizyczności.

Skład:
Wojciech Mazolewski - bass
Tomasz Ziętek - trąbka
Michał Jarzębski - gitara
Paweł Nowicki - perkusja

"Ta muzyka zasługuje na dumne miano postmodernistycznej: jest to zabawa ze znanymi klockami, które zostają ułożone w całkiem nową budowlę. (...)Pink Freud raz bawią się w filozofów muzyki, raz w dostarczycieli czystej rozrywki. Ta muzyka wciąga. Po kilku minutach jej słuchania zaczynamy być zaintrygowani, czekając z niecierpliwością na każdy nowy fragment. Przy tym zespół Mazolewskiego to zbiór inteligentnych muzyków, z których każdy może nas łatwo oszukać, wyprowadzić na manowce, a potem śmiać się, że tak łatwo daliśmy się zwieść. Mazolewski, łysy niczym jazzowy Budda, uśmiecha się przez cały koncert od ucha do ucha, jakby osiągnął już jazzowe oświecenie i był poza światem przywiązań do dźwięków i rytmów." (Gazeta Wyborcza, 28 listopada 2000) "Mazolewski to szaman niskich tonów, którego instrumentarium rozciąga się od klasycznej 4-strunowej gitary basowej, przez kontrabas i elektrobas, aż po 9-cio strunowy instrument basowy." (Gazeta Wyborcza, 24 listopada 2000)

Wojciech Mazolewski - muzyk, kompozytor, basista, kontrabasista. Poszukiwacz i badacz niskotonowej sfery muzyki. Stanowi podstawowy trzon zespołów, nadając ich muzyce puls i tempo. Jest twórcą swoistego brzmienia i osobliwych technik, które dyktują kierunek poszukiwań rytmiczno-harmonicznych. Twórca i pomysłodawca formacji Paralaksa (Paralaksa 1997; Cały ten Yass, Jazz Forum 1997), Bassisters Orchestra (otwarcie obchodów Millenium Gdańska), a ostatnio Pink Freud. Mózg i siła napędowa wielu znaczących muzycznych projektów. Współpracował z Oczi Cziorne, współtworzył formację Inżynier Kaktus. Autor basowych brzmień Art Rhythmic ( Tysiąc Najjaśniejszych Słońc 1996) i Arhythmic Memory (Cynober Manifest 1997) Aktywny członek Arhythmic Band (muzyka do filmu Sceny z użycia,1997), Arytthmic Band (muzyka do instalacji francuskiego teatru Carabossa w ramach Festiwalu FETA 1997, support US 3 1997), Arhythmic Perfection (udział w Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Współczesnej ARTGENDA, Szwecja 1998, koncert przed Jamesem Brownem na Gdynia Summer Jazz Days 1998, realizacja dla Atomic TV filmu dokumentalnego Yassno na Helu, będącego zapisem trasy koncertowej po Półwyspie Helskim 1998, koncert na Poznań Jazz Fair 1999 i 2000, nagranie studyjnej płyty pod roboczym tytułem Zero 1999/2000). 0d początku 1999 r. współtworzył audycję Arhythmic Radio dla warszawskiego Jazz Radio. Razem z Big Band Jazz Radio zagrał koncert poprzedzający występ Billa Laswella (trzylecie stacji Jazz Radio 1999). Razem z Mazzollem nagrał pierwszy polski singiel jazzowy Single ONE (1998) oraz Single 3 (2000). Współpracował, w ramach Delikatesów Avantgarde, z Robertem Knuthem, przyczyniając się do powstania nowego gatunku scenicznego, zwanego dyfuzją. Efektem tej współpracy jest m.in. album Diffusion Ensamble pt. Azure Excess (1999) oraz towarzysząca projektowi trasa koncertowa po Polsce i Europie, (m.in. na Warsaw Summer Jazz Days (1999), Zone AZUR, Petri Kirche, Lipsk, 1999, Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski, Warszawa, 1999, Arena Verona, Petri Kirche, Lipsk, 2000). Współtworzył Niebieskiego Lotnika, z którym w 2000 r. nagrał i wydał płytę A Love Suprise.

Główny trzon zespołu, poza liderem, tworzą:

- Paweł Nowicki (perkusja, marimba). Jest absolwentem Bydgoskiej Akademii Muzycznej i Strasburskiego Konserwatorium Muzycznego. To genialny wykonawca muzyki współczesnej, czego dowodem są m.in. liczne nagrody i wyróżnienia przyznawane przez znawców polskich i europejskich. Perfekcyjny do granic możliwości, potwór perkusji, mag drewnianych pałek o nieograniczonej wyobraźni i horyzontach. Jest muzykiem tryskającym wiedzą zdobytą latami studiów i praktyki zawodowej. Szalenie wszechstronny.

-Michał Jarzębski (gitara). Wielki mistyk, nauczyciel, iluzjonista dźwięku. Swoją grą na gitarze potrafi płatać intuicji słuchacza najwymyślniejsze figle. Jego gra może ciąć jak brzytwa, by po chwili z precyzją chirurga plastycznego złożyć nas w całość. Bardzo elastyczny, wielobarwny improwizator, wspaniały sonorysta i kolorysta.

-Tomasz Ziętek (trąbka). Student Poznańskiej Akademii Muzycznej, który już dziś jest mistrzem i władcą swojego instrumentu. Jego silny dźwięk dodaje muzyce zespołu blasku i przejrzystości. Wspaniały technik, nagradzany w licznych konkursach w kraju i za granicą. Genialny improwizator o ogromnej mocy i wytrzymałości, niestrudzony solista.

Informacje nadesłał:
Krzysztof Piekarczyk
http://terra.pl - underground od folku po elektroniczną awangardę.



poprzednia strona spis treści następna strona