Galeria Żyrafki
Sinusoida / Sinusoidalna
Ten obraz, choć powstał niedawno, można śmiało dołączyć do cyklu z połowy lat dziewięćdziesiątych pod tytułem "JakaJaŻyrafa". Każde z dzieł tego cyklu było próbą określenia własnej tożsamości w trudnym okresie dojrzewania. Sinusoidealna to też takie "poszukiwanie siebie". Artystka chce być kształtna jak sinusoida. Ale temu pragnieniu na drodze stoją liczne wady charakteru. Kropki to jej niekonsekwencja w działaniu, a duże kropki to podświadome pragnienie indywidualnego buntu i wyjścia przed szereg, wyrwania się z Katowic.
Porażona
(...)
Rozdarta
Porażona (nie, nie chodzi tu o małżonkę tego słynnego warzywa) i Rozdarta to dwie bliźniacze ilustracje. I chociaż jedna przypomina modrą kapustę a druga szturchniętą wazę z barszczem, kulinaria nie mają tu nic do rzeczy. Tu (ech...jak zwykle) chodzi o przeżycia wewnętrzne. Co Żyrafę poraża i rozdziera? Zwykłe sprawy, zwykłych ludzi.. .miłość, przyjaźń, muzyka, Bóg, honor, ojczyzna, wolność, równość, braterstwo, życie, życie jest nowelą.
Bezgłos / A4
Biografowie Żyrafki zgodnie podkreślają, jak ważny był dla jej twórczości incydent sprzed kilku lat. Przywiązana łańcuchem do drzewa Żyrafka na Górze Św. Anny protestowała przeciw budowie autostrady A4, przy której (o ironio!) mieszka. Silnie związana z ruchem ekologicznym Żyrafka przedstawia katastroficzną wizję świata pokrytego siecią płaskich jak naleśnik tras szybkiego ruchu. Nitki niemieckiego asfaltu przecinają się w nieskończoność, a najważniejszą wartością staje się szybki i wygodny dojazd. Żyrafka winietom mówi NIE!
Wewnątrz / Lęk wysokości
Lepkie rączki, pomocna dłoń czy nóżki jak u kaczuszki? Ręka to chyba najbardziej przydatna część ciała. Ma wymiar symboliczny. To dzięki niej nieskażony człowiek poznaje zepsuty zielonkawy świat. Brak przeciwstawnego kciuka w tym dziele sugeruje, że Artystce rzeczywistość jest nie na rękę.
Skomentował grafikę Żyrafki ekspert poBłażej
|